Kirjaudu

Iidan päivä

Olen Iida, 21-vuotias toisen vuoden oikkari ja toinen valmennuskurssivastaavista. Tässä blogissa kerron tämän loppusyksyn tyypillisestä päivästäni sekä opintojen että valmennuskurssihommien kannalta. 

 

Aamulla ei tarvitse heti ensimmäiseksi aloittaa koulutöiden kanssa, vaan vilkaisen LexKurssien sähköpostia ja vastailen mahdollisesti illan ja aamun aikana tulleisiin viesteihin. Ennen puoltapäivää lähden kävelemään yliopistolle ja kuuntelen matkalla ruotsin suullista tenttiä varten ruotsinkielistä uutispodcastia. Ennen koulupäivän alkua käyn vielä ystävien kanssa lounaalla ja suuntamme yhdessä esineoikeuden luennolle. Esineoikeudessa käymme tällä hetkellä läpi erilaisia esinevakuusoikeuksia, kuten panttioikeutta. Omana ensimmäisenä hakukertanani pääsykoekirjana oli juurikin panttioikeuden kirja, joka tuntui silloin käsittämättömän vaikealta, mutta tällä kertaa panttioikeuden kiemurat hahmottuvat onneksi jo huomattavasti helpommin. 

 

Luennon jälkeen jään kirjaston lukusaliin tekemään toisen tällä hetkellä käymäni oikeudenalojen perusteen, velvoiteoikeuden, lisäpistetehtävää, joka osoittautuu yllättävän hankalaksi ja sen parissa vierähtää muutama tovi. Haastavuudesta huolimatta tehtävä on kuitenkin opettavainen ja omasta mielestäni oikeustapaustehtävien ratkominen ja pohtiminen on varsin mukavaa, vaikkei aina helpoimmasta päästä. Samalla tulee myös luettua tenttikirjallisuutta ja säädöksiä. Myös velvoiteoikeuteen olen jo tutustunut pääsykoekirjallisuuden kautta, ja siitä onkin ollut kurssilla hyötyä, kun osa asioista on entuudestaan tuttua. On hyvä tietää, että pääsykoekirjojen asioihin törmää myös sisällä tiedekunnassa, joten niiden pänttäämisestä on siinäkin mielessä hyötyä. 

 

Kotimatkalla bussissa pelaan ruotsin sanoista quizlet-peliä. Juridinen ruotsi on syksyn aikana alkanut taittumaan jo ihan mukavasti alkukankeudesta huolimatta. Turun yliopistossa oikeustieteelliseen koulutukseen kuuluu enemmän ruotsinopintoja kuin muissa oikiksissa ja olen siitä iloinen, sillä työelämässä kielitaidosta voi olla isokin hyöty. 

 

Kotona lepohetken jälkeen teen valinnaisena opintona käymäni espanjankurssin läksyjä pikaisesti. Illalla saatan myös päivitellä LexKurssien nettisivuja ja pitää toisen kurssivastaavan Ainon kanssa suunnittelupalaveria puhelimessa. Käyn myös sähköpostia läpi ja vastailen viesteihin sekä lähetän tarpeellisia sähköposteja vaikkapa kurssien tuleviin tilavuokriin liittyen. Kurssien järjestelyt vievät joinakin päivinä vain pienen hetken, mutta toisina päivinä niihin saattaa kulua paljonkin aikaa. Tämän ensimmäisen puolen vuoden aikana kurssivastaavan tehtävä on ollut todella mielenkiintoinen ja antoisa sekä tarjonnut myös haasteita.  

 

Lopuksi voin sanoa opiskelupäivieni yleisesti ottaen koostuvan siis pitkälti itsenäisestä opiskelusta joko kotona tai kirjastolla. Tähän kuuluu kirjojen ja säädösten lukeminen, muistiinpanojen teko ja mahdollisten harjoitustehtävien tekeminen. Sen lisäksi on luento-opetusta, kieltenopetusta ja valinnaisia opintoja.